تاثیر ویتامین D بر پوست

تاثیر ویتامین D بر پوست

ویتامین D چیست؟

در این مقاله قصد داریم، راجع به تاثیر ویتامین D بر پوست صحبت کنیم. ابتدا انواع ویتامین D را معرفی کرده و سپس نحوه مصرف و تاثیر آن را روی پوست بررسی خواهیم کرد.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی درغذاها وجود دارد و حتی به عنوان مکمل غذایی در دسترس است.

هنگامی که اشعه ماورا بنفش آفتاب به پوست بدن می‌رسد، ویتامین D به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. اما آفتاب بسیار زیاد نیز منجر به آسیب دیدگی پوست می‌شود؛ به دلیل این که نور فرابنفش خورشید تاثیر مستقیمی رو DNA سلول‌های پوستی می‌گذارد.

مقادیر زیاد این اشعه، موجب بروز سلول‌های سرطانی می‌شود. ویتامین D تامین شده از مواد غذایی، مکمل‌ها و اشعه آفتاب از لحاظ بیولوژیکی بی‌اثر است. برای فعال شدن ویتامین D در بدن باید دچار دو واکنش از نوع هیدروکسیلاسیون شود. اولین واکنش در کبد و واکنش دوم نیز در کلیه‌ها رخ می‌دهد.

 وظیفه مستقیم استحکام استخوان‌ و دندان‌ها بر عهده‌ی کلسیم است. اما ماده‌ای که باعث تنظیم و حفظ کلسیم در بدن می‌شود، ویتامین D است. در واقع باید بدانیم که بدون ویتامین D کافی در بدن، جذب کلسیم به راحتی انجام نمی‌شود.

99 % از ویتامین D ذخیره شده در بدن، صرف همین کار یعنی تنظیم کلسیم می‌شود و بقیه آن هم برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش قدرت ماهیچه‌های بدن به کار گرفته می‌شود. به همین منظور بسیاری از قرص‌های کلسیم حاوی ویتامین D نیز هستند.

 

منابع ویتامین D از کجا تامین می­شود؟

اگر چه بدن انسان به طور طبیعی می‌تواند ویتامین D بسازد ولی کمبود آن می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد؛

اولین عامل نوع پوست است. به عنوان مثال، پوست تیره و ضد آفتاب توانایی بدن را در جذب اشعه ماورا بنفش از خورشید کاهش می‌دهد.

دومین علت هم موقعیت جغرافیایی است. افرادی که در عرض جغرافیایی شمالی یا مناطقی با آلودگی زیاد، شیفت کاری شبانه و یا در منزل زندگی می‌کنند، در معرض کاهش ویتامین D هستند.

مواد غذایی کمی در طبیعت، حاوی ویتامین D هستند که می‌توان به پنیر، تخم‌ مرغ، قارچ، گوشت، ماهی چرب و جگر گاو به عنوان منبع سرشار ویتامین D اشاره کرد. همچنین با مصرف قرص‌های ویتامین D، D2، D3، و کلسیم نیز می‌توان مقادیر مکفی از این ویتامین را در بدن تامین کرد. در هنگام خرید ویتامین D باید توجه کنید که عدد روی قرص، به معنای مقدار ویتامین D در قرص باشد. به این صورت که، D3 گونه‌ای از ویتامین D  که حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین D است.

علائم کاهش ویتامین D

  • بیماری یا عفونت‌های مکرر
  • خستگی
  • استخوان و کمر درد
  • کاهش توانایی بدن در بهبود سریع زخم‌ها
  • ریزش مو
  • درد ماهیچه

اگر میزان ویتامین D به صورت طولانی مدت در بدن کم باشد به صورت‌های زیر نمود پیدا می‌کند:

  • مشکلات قلبی عروقی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • بیماری‌های اعصاب
  • عفونت
  • مشکلات بارداری
  • سرطان، به خصوص سرطان‌هایی از جمله سینه، پروستات و روده

میزان سطح ویتامینD بدن به سادگی با آزمایش خون مشخص می‌شود.

 

تاثیر ویتامین D بر پوست

پوست وسیع‌ترین و گسترده عضو بدن است که باید در برابر عوامل محیطی، همچون تابش اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت شود. ویتامین‌ها، پوست را از شر سلول‌های مرده خلاص کرده و سلول‌های نو را جایگزین ‌آنها می‌کنند.

در صورتی که در حال تلاش برای کاهش روند پیری پوست خود هستید، با به دنبال راه حلی مطمئن برای لطیف کردن پوست زبر و خشک خود می‌گردید، توصیه همیشگی متخصصان پوست، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست است. همچنین در کنار استفاده از کرم‌های ضد افتاب، ویتامین‌ها نیز در حفظ سلامت و جوانی پوست نقش موثری دارند. یکی از موثرترین ویتامین‌ها، ویتامین D است.

فواید ویتامین D بر پوست

 بنابراین اگر به زیبایی خود اهمیت می‌دهید، این ویتامین را فراموش نکنید. ویتامین D در روشن­تر شدن پوست و برطرف شدن لکه‌های پوستی مانند کک و مک نقش به سزایی دارد. ویتامین D بر اثر جذب پوستی نور آفتاب در بدن ساخته می‌شود. در طی این جذب، چربی یا به صورت دقیق‌تر، کلسترول پوست به ویتامین D تبدیل می‌شود. بدن افرادی که در انجام این فرایند دچار مشکل شده است به بیماری‌های پوستی، همچون پسوریازیس مبتلا می‌گردد.

از دیگر تاثیر ویتامین D بر پوست این است که مکمل‌های ویتامین D به کودکان مبتلا به اگزما کمک می‌کنند و از شدت علائم آن می‌کاهند. اگزما نوعی التهاب پوستی است که التهاب آتوپیک نیز نامیده می‌شود و علائم آن خشکی پوست بوده و بیشتر در فصول سرد سال آشکار می­گردد. ویتامین D با تقویت دستگاه ایمنی بدن، از شدت علائم بیماری کم می‌کند. به همین علت پزشکان به افراد مبتلا به اگزما، مصرف روزانه غذاهای منبع ویتامین D و مکمل­های این ویتامین را توصیه می‌کنند. آکنه یکی دیگر از بیماری‌های پوستی است که پیوند محکمی با کمبود ویتامین D دارد. در طی تحقیقی که روی 1000 بیمار مبتلا به آکنه صورت گرفت، مشاهده گردید که افراد مبتلا به بیماری آکنه، از سطح پایین ویتامین D در بدن خود رنج می‌برند. تاثیر ویتامین D بر پوست هایی که دارای آکنه یا جوش هستند، فوق العاده است.

 

نحوه و میزان مصرف ویتامین D

میزان مصرف ویتامین D با سن افراد رابطه مستقیم دارد. چرا که با گذشت سن، تولید ویتامین D در بدن کاهش می‌یابد. همچنین کودکان نیز به دلیل تماس کم با نور آفتاب، نیاز به مصرف ویتامین D دارند. افراد چاق هم باید مصرف ویتامین D را بالاببرند؛ زیرا ویتامین D موجود در بدن این افراد در چربی انباشته می‌شود. طبق گزارش وزات بهداشت ایالات متحده آمریکا و موسسات ملی بهداشت، دوز ویتامین D که زنان بالغ باید برای جلوگیری از کمبود آن مصرف کنند باید بین 600 تا 800 واحد در روز، بسته به سن باشد.

درباره تعداد دقیق همواره بحث وجود دارد و بعضی متخصصان معتقدند که تعداد 2 تا 5 هزار واحد در روز، ممکن است مفید باشد. و همچنین توصیه‌های استاندارد برای مردان بالغ نیز بین 600 تا 800 واحد ویتامین D در روز است. مردان با سن بیشتر از 70 سال، روزانه حداقل باید 800 واحد ویتامین D مصرف کنند ولی مردان جوان‌تر نیاز به حداقل 600 واحد در روز دارند. کودکان زیر 5 سال، به میزان 35 واحد در هر نیم کیلو و کودکان 5 تا 10 سال نیز حدود 400 الی 2500 واحد در روز می‌توانند با خیال آسوده ویتامین D مصرف کنند.

چه زمانی ویتامین D مصرف کنیم؟

مصرف بالای ویتامین D اگر بیش از دوز‌های بالای 5000 تا 10000 باشد مضر است  و ممکن است به مسمومیت ناشی از ویتامین D، خستگی، درد شکم و مسائل گوارشی مانند حالت تهوع و از دست دادن اشتها دچار شوید. محققان سلامت توصیه می‌کنند که ویتامین D را در ایام صبح و همراه با صبحانه مصرف کنید، این موضوع به این دلیل است که ممکن است عوارض جانبی مصرف ویتامین D در شب‌ها خواب شما را مختل کنند.

 

برای دیدن تمامی دارو­ها و مکمل­های ویتامین D کلیک کنید و سوالات و تجربیات خود را درباره تاثیر ویتامین D بر پوست، در زیر این مقاله کامنت کنید.

کبد و مشکلات آن
معجزه‌های روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن سبد خرید من
بستن علاقه مندی
بستن به تازگی بازدید شده
بستن
مقایسه محصولات (0 محصولات)
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
بستن
دسته بندی ها

ورود